Broodmager - Vette snackbar (2)

Manon is net klaar met school en heeft een tussenjaar. Ze zoekt een baantje om te sparen voor later en stuit op de snackbar van Henk. Hij ontdekt dat het magere meisje veel potentie heeft. Lees zijn verslag.

Broodmager

Het is een druk weekend geweest en ik sta achter de frituur. Eindelijk momentje voor mezelf. Ik laat de friet in het vet zakken. Een handje met frikandellen erbij. Heerlijk. Oke, de zaak is net open en het is nog best wel vroeg. Maar wat maakt het uit. 

De scholieren uit de omliggende scholen komen vaak ook tegen elf uur voor een frietje. Het van huis meegenomen brood belandt in de vuilnisbak. Het is voor mij de klandizie. Net als het snoepgoed dat ik in de andere toonbank verkoop. Ze kopen het grif en het is voor ons een heerlijke aanvulling op ons inkomen.

Dan stapt daar opeens zo'n broodmager meisje binnen. Ze heeft de advertentie op de deur gelezen. We zoeken een medewerker die van aanpakken weet. Die bereid is om elk weekend flinke diensten te draaien en door-de-weeks ook. Zodat Anneke en ik de aandacht over de 2 zaken wat beter kunnen verdelen.

De koop van deze snackbar, een jaar geleden heeft ons flink wat kopzorgen gekost. Het leek me wel wat, dan konden we de risico's wat beter verdelen. Maar nu Anneke het wat rustiger aan wil doen en ik ook wel merk dat het best pittig is om 2 locaties te draaien, dan is het goed om een enthousiaste medewerker hier te hebben. De vorige is na een maand proeftijd vertrokken. Hij baalde van de frituurdamp waarin hij de hele tijd moet werken. Daarom is hij gegaan. Nu draai ik zijn diensten, dus als ik iemand vind.

Ze lijkt me niet zo geschikt, maar ik heb me vaker vergist. Al gebeurt dat eerder niet dan wel. Anders zou ik niet de ondernemer zijn, die ik nu ben. Jeetje, wat heb ik een honger. Ze kijkt me verbaasd aan als ik haar ook een frietje aanbied. Maar ze slaat het niet af. Dat is natuurlijk al een goed begin.

De flinke toef mayonaise en de frikandel speciaal royaal belegd met sausjes neemt ze netjes tot zich. En ze wil gelijk aan de slag. Ik hap meteen maar toe. Er hangt achter nog wel een setje kleren. Al ben ik er wel een beetje bang voor dat ze erin verdrinkt. Het zit hier allemaal een beetje ruimer dan haar tengere figuur aankan. Maar geen nood, gewoon beetje aansjorren en het zit als gegoten.

Ze trekt haar afzakkende broek regelmatig omhoog. Ik beloof haar om binnenkort kleren voor haar te bestellen. Maar ze leert het vak snel. Het verbaast mij zelfs een beetje. Ik zie dat ze tegen het einde van de middag al goed meedraait. Ik bied haar als lunch een frietje aan. Ze had niks bij zich. Geen wonder, maar haar flexibiliteit vind ik eigenlijk wel heel mooi.

Moe maar voldaan verlaat ze iets na zessen het pand. Ze belooft er morgen weer te zijn. Ze mag dan wat later beginnen, 12 uur. Voordat de scholen allemaal pauze hebben, dan kan ze meteen volop meedraaien. Ik geef haar een weekje, dan bestel ik de kleren. Wie weet, schuilt er in haar een natuurtalent.

Ik heb haar verteld dat ze mag eten waar ze zin in heeft, als de klanten er maar geen last van hebben. Dus niet eten in het bijzijn van klanten. Even achter zitten om te eten en als er iemand binnenkomt, meteen klaarstaan om te helpen. Ze pakt het snel op, maar ze eet ook niet zoveel. Al zegt ze dat vandaag meer friet op heeft dan het hele afgelopen jaar bij elkaar. 'Mijn moeder houdt er niet van', zegt ze.

Ik denk dat ik haar ook een beetje in de 'haute cuisine' van de snack in moet wijden. Maar niet te hard van stapel lopen. Het kan haar ook afschrikken. Ik heb veel meisjes zien stranden en weet dat als ze het een week uithouden, de maand geen probleem is en ze vaak nog veel langer volhouden. 

Kijk maar naar ons hulpje bij het zwembad, Maaike. Zij heeft zich ontpopt tot een heuse snack-koningin. Wat ook wel aan haar te zien is ondertussen. Hihi. Ze ziet er goed uit met mooie rondingen. Daar kan het magere scharminkel Manon wel wat van leren.

Lees volgende week deel 3: Frikandel speciaal »

Dit is het 2e deel van het vervolgverhaal Vette snackbar. Lees vooraf Onze droomzaak. Je zult zien dat een paar personages terugkomen in dit nieuwe verhaal. Elke vrijdag verschijnt een nieuw deel.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)