De snackbar - Onze droomzaak (1)


Henk en Anneke beginnen hun droomzaak: ze kunnen de snackbar overnemen in het plaatselijke zwembad. Ze hoeven er niet lang over na te denken. Ook al baalt Anneke van haar gewicht.

De snackbar


Mijn lieve vrouw Anneke. Ze vindt zich te dik en slaat aan het lijnen. Elke week naar een zwemclubje om lekker in beweging te blijven. En daarnaast elke zondagochtend baantjes zwemmen. Ze zegt dat het heerlijk is en ze flink van afvalt. In de paar jaar dat ze nu aan het bewegen is, weet ze haar gewicht op 107 kilo te krijgen. Daarmee is ze ruim 20 kilo kwijtgeraakt.


Een eigen snackbar is onze droom. Op een avond komt ze terug van het zwembad. 'Henk, de snackbar in het zwembad komt vrij. Zou het wat voor ons zijn?' Ik weet het niet. Voel twijfel. Mijn baan opgeven, lijkt me wel een stap te ver. Misschien moeten we het doen. Ik heb wel de juiste diploma's, maar ik breng ook het geld in het laatje met mijn vaste baan.

Als na 2 maanden nog steeds niemand zich gemeld heeft, slaan we onze slag. Ik moet een uitvoerige screening ondergaan en tot onze eigen verbazing mogen wij de komende 5 jaar het restaurant in het zwembad uitbaten. Ik hou mijn baan, maar ga na het werk meteen door. Zo help ik meteen Anneke op het drukste moment van de dag. Daarnaast nemen we een hulpje aan voor de momenten dat het echt nodig is.

Vol enthousiasme knappen we eerst de zaak op. We maken het een stuk lichter binnen. En het interieur verandert in een gedateerde snackbar in een hippe bar. Die paar weken schilderen, klussen en installeren is de moeite waar geweest. We kunnen open.

Bovendien zitten we op een prachtige plek, aan de rand van het centrum. Naast de badgasten krijgen we ook flinke klandizie uit de buurt. De vorige eigenaar heeft het aan het eind allemaal een beetje laten lopen en wij brengen weer een frisse wind in de zaak. Alle vaste klanten zijn enthousiast en als een magneet trekken we nieuwe klanten aan. We hebben geen klagen.

Mijn vrouw Anneke is altijd aan de maat geweest en gek op snack. Ik heb er niet zo bij stilgestaan op het moment dat de overname speelt. We willen allebei graag een snackbar. In de jaren voor we snackbar beginnen is ze flink afgevallen, maar een paar maanden na de opening valt mij op dat ze weer wat voller lijkt. Eigenlijk let ik er verder niet zo op, maar na een paar weken zie ik het toch echt. Het lijkt of de bijna 25 kilo die ze afgevallen is, weer aan een comeback begonnen zijn.

Niet dat ik het erg vind. De zware Anneke vind ik veel mooier dan de slankere versie. En ik laat haar daarom vooral haar gang gaan. Schuif soms een lekkere milkshake naar haar toe, bak wat extra patat of een kroket teveel. Ze neemt het altijd in dank aan en ik merk steeds meer dat de gezonde eetlust van weleer aan het terugkomen is.

Lees deel 2: Weekactie: gehaktstaaf »

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)