Vegetariër - Onze droomzaak (9)

Henk en Anneke laten in hun droomzaak graag aan hun klanten zien hoe lekker het eten is. Ze eten graag de restjes op en natuurlijk wel wat meer dan dat. Is het een probleem dat je nieuwe hulpje een vegetariër is?

Vegetariër


Het is zomervakantie en erg druk. We draaien nu bijna een jaar. Samen met ons hulpje Maaike. Ze helpt vooral mee in de schoolvakanties en in het weekend. En alleen als het druk is. Maaike vervangt een ander hulpje dat we hadden. Zij vond het helemaal niks in de snackbar en klaagde steen en been. Zodoende hebben we Maaike aangenomen. Ze is kort voor de zomer begonnen en een ster in de snackbar. Maaike spaart hard om na de zomer een jaartje naar Amerika te gaan als au pair.



Anneke heeft haar de kneepjes geleerd. Maaike mag lekker snoepen van ons, maar de klanten mogen het niet zien. Zodoende verdwijnen er heel wat patatjes in haar mond. Gewoon tussendoor. Ook maakt Anneke soms wat extra's voor haar. Een patatje speciaal bijvoorbeeld met heel veel saus. Maaike eet het allemaal keurig op. Dat Maaike vegetariër is, lijkt niet zoveel uit te maken. Ze eet gretig de kaassoufflés en groenteburgers uit het vet. Net als dat ze een heuse patatjunk is.

Ik heb het niet zo in de gaten. Ook omdat ik haar in de zomer minder vaak zie. Ze helpt vooral Anneke en als ik kom, gaat ze meestal naar huis. Maar als Anneke op een zaterdag vrij is en ik alleen met Maaike sta, zie ik het opeens. Er puilt een klein buikje achter haar schort. Jeetje, denk ik. Zij ook. Blijkbaar is het een virus dat heerst.

Dat terwijl Maaike net 18 jaar is en klaar is met school. De zaken gaan wel heel erg goed, dus we laten haar steeds vaker draaien. Eerst nam ze nog zelf brood mee, maar dat doet ze ook niet meer. Het eten achter de bar is meer dan genoeg voor haar. Ze kiest hiervoor momenten dat het ook kan. Ze weet goed dat de klant voor alles gaat en daarna je eigen maag. Maar er blijft meer dan genoeg over voor haar eigen maag.

Als het dan ineens een paar weken later is, schieten mijn ogen uit mijn oogkassen. Jeetje, wat is er met Maaike gebeurd! Het lijkt of er ineens een ander meisje staat dan aan het begin van de vakantie. Ze moet in die paar weken wel zeker 10 kilo zijn aangekomen. Wat een struise meid staat daar. Ze heeft zichtbaar genoten van al het eten.

De oorzaak is mij heel snel duidelijk. Het is een warme zomer en ze eet de hele dag ijs. Niet een beetje, nee ze eet het alsof ze continue een maaltijd naar binnen werkt. Tussen alle bedrijven door, hapt ze van het ijs. Het is natuurlijk ook een warme zomer, maar ik zie wel dat ze de meest calorierijke soorten ijs kiest.

Haar buikje wijst fraai naar voren, maar nog meer ben ik getroffen door haar brede achterste en rijk gevulde dijen. Wat een prachtige meid is dit geworden door die paar kilootjes die ze gewonnen heeft. Ze lijkt er ook niet echt mee te zitten, want ze schept dapper door. En snoept onverminderd verder tussen alle bedrijven door.

Als ik het 's avonds aan Anneke vertel, moet ze lachen. 'Het leek me wel leuk om haar wat gevulder te hebben', grinnikt ze ontdeugend. 'Ik zag dat ze in potentie aanleg heeft om dik te worden. Daarom moedigde ik haar wat aan om af en toe iets te snaaien. 'Het is toch zonde als dat 's avonds allemaal moet worden weggegooid, zei ik. Dat beaamde ze en ze neemt nu zelf 's avonds wat restjes mee naar huis.'

Lees deel 10: Dikke gehaktstaaf »

Reacties

  1. Wow...hoop dat dit vegetarische meisje gaat ontdekken hoe lekker een gehaktstaaf is...dan denk ik dat ze niet langer meer vegetarier blijft

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)