Te zwaar - Personal trainer (1)

Peter heeft een ranche in Argentiniƫ en merkt dat zijn gezin een gezondere lifestyle nodig heeft. Het vele vlees dat beschikbaar is, eist zijn tol. De hele familie is veel te dik en moet gaan bewegen.

Te zwaar


Ik zag mijn zoon Niels in de achtertuin spelen met 1 van de honden. Het verbaasde mij hoe snel hij buiten adem was. Niels was 8 jaar maar in 'no time' buiten adem. Hij had overgewicht. Begrijp met niet verkeerd, ik ben echt niet een overbezorgde ouder, maar ik vind wel dat mijn kinderen gezond moeten opgroeien.


Laat me eerst aan u voorstellen. Ik ben Peter, samen met mijn vrouw Carolien woon ik op een ranche. We wonen op het platteland, midden in de natuur. Ik leef daar met mijn gezin en heb een grote ranche met duizenden koeien. We leven hier in de hogere klasse en verdienen meer dan genoeg geld met de business. Zodoende kunnen we royaal leven.

We hebben een paar honderd hectare grond, een riant huis en enkele bedienden. Het meeste werk buiten gebeurt door personeel. We hebben dan ook alles wat we willen. We hebben 4 prachtige kinderen: Mimi (16), Angela (12), Dini (10) en Niels (8 jaar).

De kinderen leiden een rustig leven. Ze genieten allemaal van de rust en de ruimte. Ze kunnen spelen waar ze willen en hebben alle ruimte om zich heen. Mimi is de uitzondering. Zij zou graag niet meer zo afgelegen willen wonen, maar dichter bij haar vriendjes en vriendinnetjes. Ook zou ze het prettig vinden niet meer zo lang te hoeven reizen naar de stad om lekker te kunnen shoppen of gewoon rond te hangen met vriendinnen.

Maar even terug naar het verhaal. Ik zag Niels zo spelen, snel buiten adem en met een flink overgewicht. Het baarde me zorgen. We leven goed. Om heel eerlijk te zijn, hebben we het misschien wel een beetje te goed. We hebben televisie via de satelliet, videospellen, computers en ander speelgoed dat alle kinderen van welgestelde ouders hier hebben. En eten. Overal is eten voor handen en dat nemen ze ook gretig tot zich.

We wonen dus op een ranche waar vlees, eieren en melk in ruime mate voorhanden is. Daarnaast maken we allerlei producten zelf zoals kaas. We beschikken over personeel die het eten zeer kundig kan bereiden. Ze maken de heerlijkste maaltijden en zetten zo een barbecue klaar met vlees. Of ze bakken een verrukkelijke taart voor ons. Geen probleem.

En als alle kinderen, gaan ze dolgraag naar de winkel voor het kopen van snoep, versnaperingen en ander lekkers. Omdat ze zover van alles wonen, zijn we zelf een winkel gestart. Een kleine buurtsuper weliswaar voor mensen die in de buurt wonen en snel iets moeten hebben. De kinderen kunnen hier pakken wat ze willen en dat doen ze dan ook geregeld.

Kortom, al mijn kinderen zijn daarmee lui en mollig geworden. Ik zou ze niet dik willen noemen, maar ze zijn toch wel fors op zijn minst. Mimi zit op 68 kilo, Angela op 70 kilo, Dini op 62 kilo, en Niels op 58 kilo. Mijn vrouw en ik zijn geen voedingsdeskundigen, maar we vinden dat dit te zwaar is. We hebben geprobeerd om het personeel te instrueren om de kinderen niet meer alles geven. Bovendien hebben we gevraagd of ze niet wat minder vet willen serveren en alternatieven willen aanbieden.

Het was allemaal tevergeefs. Het personeel vindt dat de kinderen goed te eten moeten hebben. Ook geven ze de kinderen tussendoor veel zoetigheden en snacks. Ze vinden dat je goed voor je kinderen moet zorgen en geven snel toe aan het zeuren van een hongerig kind. Ze weten best dat er voedsel in ruimte mate aanwezig is, maar ze lijken altijd te denken dat het eten morgen niet meer voorradig is.

Kort nadat ik Niels zo gezien had in de tuin, las ik op de website van een Amerikaanse krant een artikel over een uitwisseling van studenten. Zij hadden als ideaal om de wereld te verbeteren. Ze wilden hun kennis graag inzetten om het overgewicht op de wereld te lijf te gaan. Help de wereld weer in vorm, stond er boven het artikel. Het trok onmiddellijk mijn aandacht.

Het artikel ging over een wereldwijd project dat studenten uit de VS hadden opgezet. Voedingsdeskundigen gingen de wereld over om mensen te helpen hoe ze gezond konden eten. Daarmee wilden ze de wereldwijde obesitas terugdringen. Ze onderwezen mensen hoe ze gezond konden eten en meer konden bewegen. Het hielp goed om mensen te attenderen op hun eetpatroon en de mate waarin ze bewogen.

Lees deel 2: Personal trainer »

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)