Romige smaak - Moeder en dochter (6)

Sanne ziet hoe haar moeder dikker wordt sinds ze een nieuwe vriend heeft. Henk kan erg goed koken en meer dan dat...

Romige smaak

Bij het eten geniet Sanne van de romige smaak waarmee Henk de aardappelpuree heeft aangelengd. Wat smaakt dit lekker. Als haar volle bord leeg is, slaat ze niet af dat Henk nog een keer opschept. Hij overgiet de aardappels, ham en witlof met een volle laag kaassaus. Het smaakt overweldigend en vult ongelooflijk goed. Wat is dit lekker, denkt Sanne. Vroeger zou haar moeder nooit zoiets eten, laat staan maken.

Maar Sannes moeder doet niet voor haar onder. Henk schept bij haar zelfs een derde keer op. Sanne weigert als Henk ook haar bord weer wil vullen. 'Nee, ik heb genoeg', zegt ze. De heerlijke griesmeelpudding toe kan ze natuurlijk niet laten staan. De slagroom die Henk erbij doet, smaakt eveneens geweldig. Wat kookt die man verschrikkelijk lekker.

Als ze later die avond naast haar moeder op de bank hangt, liggen ze heerlijk uit te buiken van deze overvloedige maaltijd. Sanne ziet dat haar moeder de broeksknoop heeft opengemaakt. Een reepje buik piept onder haar moeders shirt vandaan. Het lijkt wel of ze dikker is, dan ik ben, denkt Sanne.

Ze hoort Henk weggaan. Hij moet blijkbaar nog even de deur uit. Ze kijken heerlijk televisie samen. Het gebeurt weinig meer dat ze samen met haar moeder is. Ze kijkt haar moeder aan. Haar handen liggen op haar buik, ze ademt zwaar van het vele eten. Dan kijken ze elkaar aan. 'Sanne', vraagt haar moeder. 'Zou je voor mij een glaasje cola willen inschenken?'

Sanne kijkt haar moeder verbaasd aan. 'Is er iets?' vraagt haar moeder. 'Ja', zegt Sanne. 'Ik begrijp je niet. Ik mocht nooit cola op een doordeweekse avond. En nu vraag je mij of ik cola voor je wil halen.' 'Ik heb er zin in', zegt haar moeder en ze legt haar hand op haar bolle buik. 'Neem meteen een zakje chips mee. Is lekker gezellig bij het televisie kijken.'

'Mam, hoe komt het dat je niet meer op eten let?' vraagt ze als ze weer terugkomt met de cola en chips. 'Ach, ik heb het vechten tegen de kilo's losgelaten', antwoordt haar moeder. 'Bovendien kookt Henk echt geweldig. Hij vindt het niet erg dat ik wat dikker wordt, geloof ik.' Ze grinnikt.

'Volgens mij ben je flink aangekomen', zegt Sanne tegen haar moeder. Bijna met dezelfde strenge stem waarmee haar moeder haar een paar maanden geleden zeer regelmatig aansprak. 'Hoeveel weeg je eigenlijk?' Haar moeder bloost. 'Euh. Wil je dat echt weten?' 'Tuurlijk', zegt Sanne. 'Dan vertel ik je hoeveel ik ben aangekomen.' Ze wrijft over haar buik die bolgespannen staat van de avondmaaltijd en het glas cola die ze net heeft leeggedronken.

Lees deel 7: Hoeveel weeg je eigenlijk? »

Dit is het 6e deel van het vervolgverhaal Moeder en dochter. Elke vrijdag verschijnt een nieuw deel.

Reacties

  1. Spannend hoor. Ben benieuwd wat er nu op de weegschaal staat.
    Wat was hun gewicht voordat ze haar nieuwe vriend leerde kennen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)