Vet zomerdieet (3) – Volle eetlust

Anja logeert in de zomermaanden bij haar oma. Ze is net geslaagd voor de middelbare schol en begint in september met studeren. Oma is eenzaam en kan best wat leven om zich heen gebruiken. Haar oma kookt verschrikkelijk lekker. En het is lastig weerstand bieden tegen al die verleidingen.

Volle eetlust


Ze haalt een grote schaal met de lekkerste pudding. 'Griesmeelpudding, waar je zo gek op bent', zegt ze met een glimlach. O, dit is gemeen. Ik krijg mijn lievelingspudding. Natuurlijk verdwijnt het grootste deel uit de schaal in mijn maag. Al kan oma er ook aardig wat van.

Na het eten ga ik nog even gezellig met mijn oma en een aantal vrienden jeu de boules spelen op het pleintje bij de kerk. Als we klaar zijn sterf ik van de honger. Ik de leen mijn oma's fiets en rij naar de McDonald's die even buiten het dorp ligt. Daar bestel ik een Big Mac meal en hetzelfde voor een 'vriend' van mij. Als ik het op heb, geniet ik van mijn volle buik. Ik had dit echt even nodig, denk ik. Ik fiets weer terug. Mijn volle buik drukt op mijn benen. Een heerlijk gevoel, zo heb ik ontdekt.


Oma zit in de keuken een krantje te lezen. 'Waar was je meisje?' vraagt ze. 'O, ik ben even bij McDonald's geweest.' 'Wat, had je honger?' 'Ja, ik had zin in een salade.' 'Maar kindje je kunt hier toch ook gewoon iets nemen. Ik heb de koelkast vol. 'Ik heb vanmiddag nog een lekkere roomtaart voor je gemaakt.' Ze waggelt naar de koelkast en haalt er een enorme taart uit. Er is een hap uit de taart. 'Ik heb al een stukje genomen. Hij is lekker. Het is je lievelingstaart.'

Ze snijdt een kwartstuk van de taart, legt het op een bord en schuift het naar mij toe. 'Toe neem nog een lekker hapje.' Ik schud met mijn hoofd. 'Kind neem het. Mijn vriendinnen vonden al dat je er zo mager uitziet.' Ik sputter een beetje tegen. 'Je laat je dikke oma er toch niet mee zitten?' zegt ze. Er klinkt een beetje verontwaardiging in haar stem. 'Straks krijg ik nog op de kop van je ouders. Dan zeggen ze dat ik je honger heb laten lijden. Straks kwijn je hier nog weg.'

Ik eet, half omdat het moet, half omdat het wel ontzettend lekker is. Oma neemt zelf ook een groot stuk. Ik heb het bijna eerder op dan zij, ondanks al het eten van de McDonald's die in mijn maag zit. Wat is dit heerlijk zeg. Ik proef de verrukkelijke taart waarvan ik vroeger rustig 2 stukken nam. 'Ach', zegt mijn oma. 'Laten we hem gelijk maar opmaken.'

Weer ligt er een enorm stuk kwarktaart op mijn bord.' 'Gelukkig, je bent je eetlust nog niet verloren', zegt mijn oma tevreden. 'Ik geloof wel dat ik net ietsje teveel genomen heb.' Ze laat een boertje en waggelt naar de kamer. 'Ik ga slapen hoor', roept ze na.

Ik sta op ploffen als ik naar boven ga. In de slaapkamer ga ik nog nog even voor de spiegel staan. Ik zie hoe ver mijn buik naar voren bolt. De spijkerbroek pas ik niet meer. Vandaag stond hij de hele dag open. Ik lijk wel zwanger. Morgen koop ik een makkelijk zittende broek kopen. Dat geeft wat meer ruimte en adem. Mijn benen voelen ook dikker, het lijkt wel of ik ter plekke aankom. Het goede leven slaat direct op mijn lichaam. Ik ben een stuk molliger dan toen ik hier gistermorgen kwam.

Als ik in bed lig, ben ik niet zo trots op mijzelf. Ik heb weliswaar geprobeerd het rustig aan te doen vandaag, maar de calorieregen is eerder toegenomen dan afgenomen. De hamburgers van zojuist waren alleen al meer dan een hele avondmaaltijd. Ik voel hoe vol mijn buik wel niet is. Hij is nog sterker opgeblazen dan eerder. Jeetje, wat ben ik een vreetzak.

Lees volgende week vrijdag het vierde deel van Vet zomerdieet – Non-stop vol »

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)