Het zomerdieet (2) – Vol voornemen

Anja logeert in de zomermaanden bij haar oma. Ze is net geslaagd voor de middelbare schol en begint in september met studeren. Oma is eenzaam en kan best wat leven om zich heen gebruiken. Maar ze is even vergeten dat haaar oma erg lekker kan koken. Ze neemt zich voor om het even rustiger aan te doen.

Vol voornemen


De volgende morgen zit ik aan het ontbijt. Ze zeggen dat wanneer je veel eet, je maag zo rekt dat je steeds wat meer kunt eten. Nou dat merk ik. Ik heb nog nooit zo'n honger gehad als nu. Oma heeft Duitse broodjes gehaald.

Mijn voornemen om beter op te letten smelt als sneeuw voor de zon. Wat ruikt dit lekker allemaal. Oma zet de laatste dingen op tafel, roomboter en jam. Net als chocoladepasta. 'Schatje ik heb wat dingen gehaald die je lekker vindt.'


Ze staat met haar rug naar mij toe en is eieren aan het bakken. Ik ga zitten. Mijn pyama heb ik nog aan. Ik ben uitgehongerd. Het raam staat open. Er waait een koele bries naar binnen. Op de klok zie ik dat het half 8 is. Ik had zo'n honger dat ik wakker was geworden van de trek.

Ze legt het gebakken eitje met spek op mijn bord. 'Neem maar lekker meisje', zegt ze. Ik voel dat mijn geweten knaagt, maar de honger is dit keer sterker. Wat een heerlijke smaak. Ze heeft een grote omelet gemaakt met liefst 3 eieren erin en een grote hoeveelheid spek. Het alles is gesmoord in volle melk, rechtstreeks van de boer en roomboter. Verser en malser kan niet.

Hoe vaak ze dit voor mij heeft gemaakt en hoe veel ik er altijd van heb gegeten. Als ik weiger dan is het echt een belediging. Daarom schep ik op. Neem het broodje en smul van de heerlijke omelet. Er ligt eten voor 3 mensen op mijn bord. Ik kan natuurlijk proberen wat spaarzamer te zijn, maar ik merk dat mijn oma echt veel moeite heeft gedaan om mij te verwennen.

We zijn gezellig aan het kletsen en voor ik er goed erg in heb, zitten de 3 broodjes met de omelet in mijn maag. 'Wil je nog een lekker puddingbroodje', zegt mijn oma. Ik wil met mijn hoofd schudden, maar het broodje ligt op mijn bord.

Ze neemt zelf ook gul. Ik zie haar opstaan en naar de koelkast lopen. Ze is dik geworden, denk ik. Ondanks haar formaat lijkt ze heel gelukkig met het leven dat ze leidt. Ze vertelt over opa en het verleden met de zoete smaak van de goede herinnering. Onderwijl verdwijnt het broodje in mijn buik en grijp ik een tweede van de schaal voor mij.

Jeetje wat zit ik weer vol zeg. Ik leun achterover in de stoel. Ik ga aan het eind van de zomer tonnetjerond hier weg als ik zo doorga. Het eten zo lekker, verleidelijk en voedingsrijk. Na een tijdje van herinneringen ophalen is al het eten dat op tafel stond in onze magen verdwenen.

Ik voel me echt ontzettend volzitten. Hoe is het mogelijk dat ik dit allemaal heb opgegeten? Normaal let ik zo goed op wat ik eet en hier laat ik mij helemaal gaan. Al aan het begin van de tweede dag zijn al mijn voornemens van gisteren weg. Ik ben de controle over mijn strenge dieet kwijt. Terwijl ze de volle borden wegdraagt naar het aanrecht, kijk ik naar mijn enorme buik. Hij is nog sterker opgezwollen dan gisteren. Eigenwijs wijst hij vol naar voren in mijn losse pyamajurk.

Ik droom eventjes weg terwijl ik met mijn handen over mijn bolle buik streel. Mijn oma draagt een goedkoop duivelskostuum. Haar grote buik wijst erin naar voren. Ze voert met taart, cake en saucijsebroodjes. Ze lacht. Ik draag een grote slap onder mijn kin. Het vet druipt van mijn gezicht. Ik kijk naar beneden en zie een immense buik. Hij ziet er ontzettend groot en zwaar uit.

Achter oma staat een enorme tafel. De tafel kan elk moment bezwijken onder het gewicht van al het eten dat erop staat. In mijn droom ben ik even breed als dat ik lang ben. Ik kan nauwelijks op de keukenstoel zitten. Wat ben ik groot geworden zeg.

Ik moet echt een beetje opletten en mijn eetgedrag snel onder controle krijgen. Anders herkennen mijn vrienden me niet eens meer als ik terug kom. Ik voel me nu al dikker geworden. Laat staan als ik 2 maanden verder ben.

Oma zet een lekkere beker met warme melk voor me neer. Het smaakt vol en romig. Ik drink het zwijgzaam op. Wat is dit lekker zeg.

Na dit gigantische ontbijt, neem ik even een dutje. Ik val gelijk in een diepe slaap. Onderwijl leg ik mijn hand op mijn bolle buik. Wat zit ik vol zeg. Ik sla de lunch even over. Dit was gewoon een brunch. Zoveel eten neem ik niet eens voor het ontbijt en de lunch samen. Als ik wakker wordt, ben ik nog een beetje suf. Ik ga lekker buiten in de zitten. De zon schijnt lekker.

Ik sla de lunch maar even over zeg ik en ga het dorp in. Als ik even na 2 uur langs de lunchroom loop, sterf ik van de honger. Ik was zo trots dat ik de lunch bij oma heb overgeslagen maar kan de verleiding niet weerstaan hier iets te nemen. Ik neem een broodje, denk ik. Ik ga zitten en bestel een broodje met een glaasje chocomel.

De bediende komt terug met een enorm glas chocomel waarop een grote berg slagroom rust. In het bord dat het draagt, ligt een groot brood dat een een heel gezin kan eten. Ze noemen het een broodje gezond. Het is dik besmeerd met boter en mayonaise. Er ligt een krop sla op, tomaat en romige kaas. Het smaakt heerlijk, dat wel, maar het is een beetje veel. Toch verdwijnt ook dit keer alles in mijn maag.

Als ik terugkom tegen zessen, heeft oma zojuist het avondeten klaar. Gegrilde kip met gepofte aardappelen en sla. Het smaakt heerlijk. Is niet zo vet als ik gewend was. Ik eet iets meer dan ik normaal zou doen, maar ik weet me keurig in te houden.

'Dan is het tijd voor het toetje', zegt oma.

Lees volgende week het derde deel van Vet zomerdieet - Volle eetlust »

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)